Klachtenregeling


Het Artrose Instituut Nederland (AIN) hoopt dat u tevreden bent over (uw behandeling bij het) AIN en (de zorgverlening door) onze medewerkers. Als dat niet zo is, hopen we dat u ons dat meldt. Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent en kijken graag samen met u naar een oplossing van uw melding/ klacht. Als het niet lukt om samen tot een oplossing te komen, zijn er diverse mogelijkheden. In deze klachtenregeling leggen wij uit bij wie u terecht kunt met uw klacht.

Een klacht indienen bij het AIN
Als u een klacht heeft over (uw behandeling bij) het AIN of (de zorgverlening door) een van onze medewerkers, vinden we het fijn als u dat in eerste instantie bespreekt met de betreffende zorgverlener of medewerker. Als u dat niet prettig vindt of er een andere reden is waarom u uw klacht niet met de zorgverlener of medewerker kunt/wilt bespreken, kunt u ook altijd contact opnemen met de vestigingsmanager van de vestiging waar u onder behandeling bent.

Komt u er met de betreffende zorgverlener/medewerker/vestigingsmanager niet uit, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van het AIN mr. J. (Judith) van Doleweerd. Zij is op werkdagen tussen 08.30 en 13:00 uur bereikbaar via telefoonnummer 085- 8225014 of per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De klachtenfunctionaris zal u uitnodigen voor een gesprek waarin u uw klacht kunt toelichten. Als de klacht een zorgverlener of medewerker betreft, kan deze bij het gesprek aanwezig zijn. Als dat zo is, zal de klachtenfunctionaris u daar vooraf over informeren. Als u niet wilt dat de zorgverlener of medewerker bij het gesprek aanwezig is, kunt u dat kenbaar maken.

Aan deze procedure zijn (uiteraard) geen kosten verbonden.

Overige mogelijkheden

  1. Als u onafhankelijk advies en/ of informatie wilt over de afhandeling van een klacht, kunt u het beste contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ). Het LMZ is op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur bereikbaar via telefoonnummer 088 - 120 50 20 (lokaal tarief). U kunt het LMZ ook een brief sturen. De adresgegevens zijn:

    Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, LMZ
    Postbus 2115
    3500 GC Utrecht

  2. U kunt naar een geschilleninstantie. Dit is doorgaans een gemakkelijker alternatief dan de burgerlijke rechter. Voor meer informatie daarover verwijzen wij naar de website van de rijksoverheid of klikt u hier. Het AIN is aangesloten bij www.degeschillencommissiezorg.nl

  3. Als wij uw klacht niet naar tevredenheid (kunnen) afhandelen, kunt u ook overwegen een rechtszaak aan te spannen. Voor meer informatie over het aanspannen van een rechtszaak verwijzen wij naar de website www.rechtspraak.nl of klikt u hier

  4. Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Op de website van het tuchtcollege kunt u lezen waarover u een klacht kunt indienen bij het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp krijgen van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris.

  5. Heeft u een klacht over een onjuiste factuur of declaratie (vermoeden van fraude) dan kunt u contact opnemen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

Als u van een van bovenstaande mogelijkheden gebruik wilt maken, vinden we het fijn als u ons daarvan vooraf (via onze klachtenfunctionaris) op de hoogte stelt.

Persoonsgegevens
In het kader van (de afhandeling van) uw klacht verwerken wij uw persoonsgegevens (Gegevens). Wij vinden uw privacy belangrijk en gaan zorgvuldig om met de door u in dit verband aan ons verstrekte gegevens. Voor meer informatie over de manier waarop wij met uw Gegevens omgaan, verwijzen wij naar ons privacyreglement dat u kunt vinden op onze website www.artroseinstituut.nl.